Gabriola Speaker Series
Barry Truax
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The presentation provides an overview of the history of the World Soundscape Project at Simon Fraser University, its research and publications, and the practice of soundscape composition. The WSP’s 1973 study of the Vancouver soundscape and the 1975 study of five European villages led to a model of the acoustic community, and these locations have been revisited and recorded to create a longitudinal study of such communities. These early publications also provided the basis for the evolution of soundscape composition, beginning with a documentary approach through to more recent compositional work that incorporates processed sounds that are abstracted from the original sources. Some of the general characteristics of soundscape composition include listener recognizability of sounds, and the role of context-based knowledge in both the creation and reception of such works. Soundwalking is a particularly effective way of familiarizing oneself with an environment prior to recording it. Soundscape compositions range from a documentary or phonographic approach through to abstracted works that include more processed sound. Their structure may take the perspective of a fixed location, or a sequence thereof, a moving perspective simulating a journey, or a variable, discontinuous perspective in which various soundscape elements are sequenced or embedded. Examples of these approaches can be found in works by the WSP, Hildegard Westerkamp and the author. The most general way to understand this evolving compositional genre is that it involves a connection between the inner complexity of sounds and the outer complexity of real-world contexts.
Additional information can be found at:
www.sfu.ca/~truax/wsp.html
www.sfu.ca/~truax/scomp.html
www.sfu.ca/sonic-studio
Cette présentation donne un résumé de l’histoire du World Soundscape Project à l’Université Simon Fraser, sa recherche et publications, et la pratique de la composition du paysage sonore. La recherche du WSP en 1973 du paysage sonore de Vancouver et la recherche de cinq villages européens en 1975 ont servi comme un modèle de la communauté acoustique, et ces emplacements ont été revisités et enregistrés pour créer une étude longitudinale des ces communautés. En plus, ces premières publications donnaient la base pour l’évolution de la composition du paysage sonore, en commençant avec un moyen documentaire en allant jusqu’au travail compositionnel plus récent qui incorpore du son transformé qui est extrait des sources. Des caractéristiques générales de la composition du paysage sonore incluent de la reconnaissance des sons par l’auditeur, et le rôle de la connaissance basée sur le contexte en ce qui concerne la création et la réception de ces œuvres. Des marches sonores sont une façon très efficace pour se familiariser avec un environnement avant de l’enregistrer. Ces compositions du paysage sonore vont d’une approche documentaire aux œuvres qui incluent des sons plus transformés. Leur structure peut prendre une position sonore fixée, ou une série de celle-ci, un point de vue changeant qui simule un voyage, ou un point de vue variable et discontinu dans lequel des éléments paysages sonores sont enfoncés. Des exemples de ces approches se trouvent dans les œuvres du WSP, Hildegard Westerkamp, et de l’auteur. La façon la plus simple pour comprendre ce genre compositionnel et évoluant est qu’il inclue une connexion entre la complexité innée du son et la complexité extérieur des contextes réels.
Plus de renseignement se trouve ici :
www.sfu.ca/~truax/wsp.html
www.sfu.ca/~truax/scomp.html
www.sfu.ca/sonic-studio